20.03.2024 00:01

XI Europejskie Forum Taborowe


13 marca 2024 r. w hotelu Mercure Grand w Warszawie odbyło się XI Europejskie Forum Taborowe podczas którego poruszono ciekawe zagadnienia dotyczące pooli taborowych i ich wpływu na kondycję przewoźników, napędów wodorowych i perspektyw elektryczno-spalinowych hybryd oraz planów taborowych kolei, planów zakupowych narodowych przewoźników, rynku leasingowego czy specjalistycznych maszyn torowych.

Forum otworzył Adrian Furgalski (Prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), zaś debatę otwarcia „Na jakim taborze zależy przewoźnikom i z czego finansować zakupy?” poprowadził Łukasz Malinowski (Dyrektor zarządzający & Redaktor naczelny TOR Wydawnictwo).

Do udziału w debacie zostali zaproszeni: Sławomir Cyza (Prezes zarządu Alstom Polska), Szymon Domański (Dyrektor ds. klienta strategicznego PKO Leasing), Adrian Furgalski (Prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), Volkmar Günther (Head of Sales & Sales Director Central Europe Railpool), Joanna Lech (Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych), dr Marek Staszek (Prezes zarządu DB Cargo Polska), Tomasz Warsza (Dyrektor - Departament Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury), Krzysztof Zdziarski (Prezes zarządu PESA Bydgoszcz), Krzysztof Zgorzelski (Prezes zarządu Pekao Leasing).

Paneliści dyskutowali m.in. na temat planów awaryjnych w sytuacji ograniczonej dostępności środków unijnych, wykorzystania finansowania własnego producenta w leasingu do pozyskania taboru towarowego i pasażerskiego, jakości i wymagań przetargowych polskich samorządów dla producentów taboru oraz trendów na europejskim rynku taborowym.

Dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel wziął udział w debacie dotyczącej napędów wodorowych pt.„Napędy wodorowe nową rzeczywistością kolei”, podczas której poruszono zagadnienia: Czy lokomotywy wodorowe zdominują europejski rynek kolejowy? Co z elektryczno-spalinowymi hybrydami? Rozwiązania dla Kolei Dużych Prędkości - które technologie sprawdzą się w Polsce? Finanse samorządów i dostępność cenowa szynowego transportu publicznego - czy jest alternatywa dla drogich technologii?

Oprócz Dyrektora Andrzeja Massela w debacie uczestniczyli: dr hab. Arkadiusz Kawa (Dyrektor - Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny), Marek Nitkowski (Prezes zarządu Koleje Wielkopolskie), Szymon Płoński (Kierownik projektu- Agencja Rozwoju Przemysłu) oraz Wiesław Szafrański (Dyrektor zarządzający ds. operacyjnych Polregio). Moderatorem był Michał Litwin (Członek zarządu European Rail Freight Association).