ZAKRES DZIAŁANIA

Do podstawowej działalności Instytutu, poza prowadzeniem procesów oceny zgodności wyrobów stosowanych w kolejnictwie, należy inicjowanie i prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeby praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, ukierunkowanych na:

  • rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury kolejowej i miejskiego transportu szynowego,
  • doskonalenie technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego,
  • zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń,
  • naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości,
  • zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską,
  • minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym,

w następujących obszarach:

  • drogi kolejowe i drogi miejskiego transportu szynowego,
  • pojazdy szynowe,
  • przewozy pasażerów i ładunków oraz logistyka i analizy rynku transportowego
  • sterowanie ruchem i automatyka,
  • telekomunikacja i teleinformatyka,
  • sieć trakcyjna, zasilanie trakcji elektrycznej oraz urządzenia i systemy nietrakcyjne,
  • materiały oraz elementy, zespoły i konstrukcje stosowane w transporcie szynowym,
  • ochrona środowiska naturalnego oraz dostępność transportu szynowego dla osób niepełnosprawnych,
  • bezpieczeństwo publiczne i techniczne w transporcie szynowym,
  • wykorzystanie transportu szynowego dla obronności kraju,
  • analizy ekonomiczne w transporcie szynowym,
  • modelowanie systemów i procesów transportu szynowego.

Działania Instytutu obejmują w szczególności:

  1. Rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu;
  2. Współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach;
  3. Udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE;
  4. Rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego;
  5. Tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego;
  6. Badanie nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;
  7. Opracowywanie standardów oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów;
  8. Opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska;
  9. Rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska;
  10. Opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu;
  11. Sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości;
  12. Opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych;
  13. Wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu;
  14. Współpracę z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi;
  15. Udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiej i europejskiej sieci kolejowej;
  16. Sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych;
  17. Prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.

Realizowane procesy certyfikacji prowadzone są obiektywnie, kompetentnie i bezstronnie zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO/IEC 17065 Ocena zgodności - Wymagania dla jednostek certyfikujących wyroby, procesy i usługi, a w przypadku procesów certyfikacji realizowanych jako jednostka notyfikowana i wyznaczona dodatkowo zgodnie z wymaganiami dokumentu technicznego ERA MNB Assessment Scheme 000MRA1044 Requirements for conformity assessment bodies seeking notification, zgodnie z którymi nie są Klientom udzielane żadne konsultacje w rozumieniu i zakresie zdefiniowanym w wyżej wymienionej normie, przy czym za konsultacje uważa się udział w projektowaniu, wytwarzaniu, instalowaniu, utrzymywaniu lub dystrybucji wyrobu, procesu lub usługi które są certyfikowane lub które mają być certyfikowane.

Nie dotyczy to informacji/wyjaśnień odnoszących się do sposobu prowadzenia procesu certyfikacji, stosowania norm lub innych dokumentów normatywnych oraz stanowisk Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w odniesieniu do których wyroby klienta są poddawane ocenie, które mogą być udzielane na życzenie Wnioskodawcy lub potencjalnego Wnioskodawcy procesu certyfikacji przez kierownika Ośrodka Jakości i Certyfikacji (lub jego zastępców) oraz członków zespołu technicznego realizujących dany proces certyfikacji.

 

Zadania związane z rozwojem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu transportu szynowego:

  • inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne);
  • upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa;
  • organizowanie konferencji i sympozjów naukowych;
  • współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych;
  • udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych;
  • szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.

W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące zwłaszcza:

  • opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego;
  • ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu;
  • standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów;
  • monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.